Stoppen met het halve werk…

Geplaatst op Geplaatst in Inspiratie

Je zit op kantoor voor je pc en je checkt maar weer eens je e-mail om de dingen die je eigenlijk moet doen uit te stellen. Je hebt geen zin meer in koffie en ook geen zin in de collega’s die je bij de koffieautomaat zou kunnen tegenkomen… Er komt niets uit je handen. 

Pfff… ongemotiveerd zijn is geen fijn gevoel! Dingen half zo goed kunnen doen als je graag zou willen..? Liever niet. Ga eens na voor jezelf waar dat gevoel vandaan komt. Ben je te druk, heb je teveel taken op je bordje, vind je je werk nog wel leuk? Waar zit de pijn? Als je weet waar dat “halve-werk-gevoel” vandaan komt, kun je aan de slag met jouw goede begin. Heb je geen idee hoe? Hieronder vind je 5 tips om te stoppen met het-halve-werk.

 

 #1 Begin je dag met de belangrijkste taak.

“Eat the frog”, zoals Tony Crabbe het noemt in zijn boek ‘Nooit meer te druk‘. Als je dat wat prioriteit heeft of waar je tegenop ziet, meteen afhandelt aan het begin van je werkdag, is alles wat daarna komt minder erg. Besteed nog voordat je je inbox opent of je voicemail beluistert, eerst tijd aan het grootste, belangrijkste of benauwendste project waar je momenteel aan werkt. Zodra je je mail gaat lezen, laat je je wegzuigen van datgene waar je de meeste aandacht voor nodig hebt. Dus laat je inbox dicht en begin direct aan die belangrijke taak, dan heb je daarna nog extra energie over voor je routinetaken.

#2 Geef aandacht aan 1 ding tegelijk.

Je functioneert optimaal als je kunt focussen op één taak. We kunnen namelijk niet multitasken. Dat dénken we wel, maar eigenlijk schakelen we steeds tussen verschillende taken. Dat schakelen tussen taken kost energie, wat weer ten koste gaat van de kwaliteit van je denkwerk.
Focussen wordt makkelijker door prikkels weg te nemen en je op één taak te richten. Sluit bijvoorbeeld alle tabs in je browser en zet de meldingsfunctie op je computer uit. Zodra je hersenen die berichten zien, leggen ze namelijk direct verbanden en ben je weer afgeleid.

#3 Creëer overzicht.

Zorg dat je regelmatig gas terugneemt door rust- en pauzemomenten in te plannen. Houd daarnaast je hoofd leeg door dingen die in je opkomen of in je hoofd zitten, zo veel mogelijk op te schrijven. Je zult hierdoor niet alleen effectiever worden, maar ook meer ontspanning ervaren. Overzicht geeft immers rust! Pas wel op dat je van lijstjes geen project of dagtaak an sich maakt. 🙂

#4 Maak ruimte voor verandering.

Merk je dat je iets moet veranderen om meer ontspannen en prettig te werken? Ook als je iets wilt veranderen, heb je ruimte nodig. Zowel in je hoofd als in je agenda. Het begint met de beslissing dat je het echt anders wilt. Alleen als je echt toe bent aan iets nieuws, kun je iets veranderen. Daarnaast heb je de tijd nodig om erachter te komen wat je dan graag wilt veranderen. Dat gaat niet met een overvolle agenda, dus je zult dingen moeten afzeggen. Alleen vanuit rust, ruimte en aandacht ontstaan nieuwe inzichten.

#5 Zorg voor een goede balans.

Een goede balans is voor iedereen anders. De één werkt liever dan dat ie thuis is en andersom. Als je te veel of te weinig werkt, kan dat demotiverend zijn. Je wordt uiteindelijk gelukkiger als je tevreden bent met de máte waarin je werkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *