Beroep: secretaresse… of toch niet?

Geplaatst op Geplaatst in Tips & advies

“Secretaresse: een uitstervend vak”, “Secretaresse verdwijnt als beroep”, “De secretaresse sterft uit!” Zomaar een greep uit social media posts van de afgelopen tijd. 

Kort na weer een bericht over deze schijnbaar uitstervende beroepsgroep sprak ik een vriendin, die al jaren in het secretaressevak zit. Ze vertelde dat ze kort geleden bij een bijeenkomst was waar de vraag werd gesteld wie er nog gelooft in de toekomst van het secretaressevak. Een handjevol secretaresses stak de hand op. Los van alle social media berichten van de afgelopen tijd, is de twijfel over het voortbestaan van het secretaressevak blijkbaar ook gezaaid binnen de beroepsgroep zelf.

 

De secretaresse & de toekomst

Net als mijn vriendin heb ik ook jarenlang in het secretaressevak gewerkt. Met veel plezier heb ik meer dan 15 jaar gepland, geregeld, geassisteerd. Ik heb me kunnen ontwikkelen, veel geleerd en mocht door detachering met diverse bedrijven werken. Tot ik toe was aan een volgende stap.

Blij met wat ik nu doe, heb ik altijd een zwak voor het secretaressevak gehouden. Ik ken het vak, de mensen en spreek de taal. Mijn secretaresse-ervaring gebruik ik nog steeds in mijn huidige werk. Ik vind het dan ook ongelofelijk dat het toekomstperspectief van de secretaresse (ook wel officemanager, management assistent, personal assistent, marketing assistent, hr-assistent; kortom management ondersteuning) zo negatief wordt geschetst. Alleen al door de hier bovenstaande opsomming zou je denken dat het met dat toekomstperspectief wel goed zit, toch?

 

De traditionele secretaresse

Het verdwijnen van de secretaresse gaat, naast het veranderen van de functienaam, vooral over het verdwijnen van de ‘traditionele’ secretaresse. Iemand die puur uitvoerend bezig is, niet gewend om vanuit zichzelf ideeën en oplossingen aan te dragen en al helemaal niet aan het idee een podium te hebben binnen het bedrijf.

Maar die traditionele secretaresse bestaat al lang niet meer! Bij de bedrijven die ik ken lopen dames (en ook heren) rond die prima weten op welke plek in het bedrijf zij een bijdrage kunnen leveren. En die dáárdoor ingezet worden op dingen waar ze goed in zijn en waar ze plezier in hebben. Bevlogen en servicegerichte managementondersteuners die genieten van de klussen die ze klaren. Die weten (of op z’n minst wíllen weten) over welke talenten ze beschikken en wat ze het bedrijf te bieden hebben. En op zoek gaan naar de uitdaging in hun werk en zich niet zomaar zonder slag of stoot overgeven aan de stelling dat het vak uitsterft.

 

En nu?

Het secretaressevak verandert, dat klopt. En ook in hoog tempo. Bekijk het eens van een andere kant: die verandering biedt ook kansen! Functies binnen organisaties vervagen. De nadruk komt steeds meer op taken & rollen te liggen. Dat vraagt om focus en om mensen die in staat zijn iemand te helpen met die focus. Door coördinatie van taken & communicatie. En laat dat nu een talent van een goede managementondersteuner zijn!

Met dat gegeven in je achterhoofd is afwachten tot het management naar jou toekomt geen optie. Blijven zitten en niets doen ook niet. Dus zorg dat je in beweging komt. Kijk om je heen waar mogelijkheden liggen. Laat zien waar jouw toegevoegde waarde zit. Binnen je organisatie en anders erbuiten. Natuurlijk kun je je om laten scholen en een baan zoeken in een niet-administratieve functie (het UWV heeft overstapberoepen voor secretaresses in kaart gebracht). Denk daar wel goed over na, want met een pro-actieve houding en aanvullende opleiding kun je op je eigen vakgebied en bij je eigen werkgever ook verder komen.

 

Ga op zoek naar kansen!
  • Kijk of je kunt groeien in je functie als rechterhand van directie of management. Ontwikkel je op managementniveau.
  • Ga eens na of je je kunt specialiseren in een bepaald gebied, bijvoorbeeld in financiën, HRM of marketing & communicatie. Doe een opleiding om je kennis op dit gebied verder uit te breiden.
  • Denk na over structurele interne rollen die je naar je toe zou kunnen trekken, bijvoorbeeld lid van de OR, kwaliteitsmanagement, webredactie, organiseren van seminars/workshops/kennisevenementen. Ga je daar ook in specialiseren, zodat je collega’s weten dat jij degene bent bij wie ze moeten zijn.
  • Zie en verkoop jezelf intern als projectassistent, projectmedewerker en volg bijvoorbeeld een training projectmatig werken.
  • En last maar zeker not least: blijf de balans opmaken! Waar sta je, waar wil je naartoe en wat heb je daarvoor nodig?

Ik ben nieuwsgierig! Hoe zie jij jouw toekomst als managementondersteuner? Wat merk je van de veranderingen in het vak? Wat vind je van de overstapberoepen van het UWV? Maak je je zorgen over je baan of wil je weten wat jouw mogelijkheden op de arbeidsmarkt zijn?

Ik wil heel graag antwoord op mijn vragen, zodat ik mijn loopbaanprogramma SECRETARESSE 2.0 zo goed mogelijk kan afstemmen op jouw wensen en die van je collega-secretaresses. Jouw input is hierbij onmisbaar! Wil je meewerken aan een klein onderzoek? Voor meer zelfvertrouwen, energie en enthousiasme in je vak, wát de arbeidsmarkt ook van je vraagt. Het duurt maximaal 10 minuten! Stuur een mailtje naar info@werkanders.nl, zodat ik je de link naar de vragenlijst kan sturen. Als dank geef ik 3 gratis coachgesprekken weg onder de deelnemers.

Ik hoop dat je mee wilt werken; dat zou geweldig zijn!

secretaresse

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *